Kommunikationsövning och konst

 

bild Liljevalchs

Bilden ovan är från Liljevalchs vårutställning och heter Ömma bröst och är en utsågad figur i mdf. Konstnär Helena Roos (se www.helenaroos.com)

Det annorlunda är ofta det man minns

Häromdagen vandrade jag runt på en konstutställning och skickade sms till mina kursdeltagare. De hade en inspirations- och arbetsplatsutvecklingshalvdag och den skulle handla om kommunikation. Den fråga vi skulle jobba med var hur man kan bli tydlig i sin kommunikation. Klockan 13.00 satt de alla snällt runt det avlånga bordet i konferensrummet på sitt kontor, undrandes var jag var.

Chefen var vidtalad att ha sin telefon på, så 13.01 skickar jag ett textmeddelande till henne med en instruktion. Hela gruppen ska gå, 2 och 2, i en walk-and-talk (som vi säger i Sverige) från kontoret ut till Liljevalchs konsthall ute på Djurgården här i Stockholm. Totalt 2 km. De får en fråga av mig att prata kring under promenaden.

Jag möter upp dem i konsthallens foajé och ber alla att se till att de har sina telefonen påslagna och hörbara. Jag informerar om att jag under en och en halv timme nu enbart kommer att kommunicera med dem via textmeddelanden och att vi efter avslutad övning ses inne på caféet alldeles i närheten och fikar och pratar.

Alla ser förvirrade ut, inte minst chefen, när jag lämnar dem. Strax får de mitt första meddelande:

Text 1: Under de närmaste 30 minuterna ska du:

  1. Gå runt och titta på utställningen.
  2. Gå helst själv. Om du går tillsammans med någon, så se till att inte prata med varandra eller påverka varandra.
  3. Försök att vara så närvarande du kan; ta in, se och upplev.
  4. Det gör inget om du inte hinner runt hela. Om 30 minuter går du till fikahörnet i första rummet.

 

Jag ser i ögonvrån hur alla släntrar iväg. Efter 30 minuter skickar jag nästa meddelande.

Text 2: Under de närmaste 5 minuterna ska du:

  1. Gå samman med en annan person i gruppen och samtala om vad ni sett.
  2. Välja ut ett konstverk som ni båda fastnat för, välj gärna ett som ni inte tror att alla andra också fastnat för. Prata om det, gå inte dit.

 

Strax dags för mitt tredje meddelande.

Text 3: Under de närmaste 20 minuterna ska du:

  1. Leta reda på någon i gruppen som fastnat för ett annat konstverk än du själv.
  2. Gå någonstans där ni kan prata i lugn och ro.
  3. Beskriv det konstverk du fastnat för så noga och detaljerat som möjligt för din nya samtalspartner. Berätta varför du fastnade för det, om det var något särskilt det väckte i dig, hur det såg ut.
  4. Den andra ställer frågor för att få veta så mycket som möjligt.
  5. Byt efter en stund, så båda hinner berätta.

 

Dags för meddelande fyra:

Text 4: Under de närmaste 20 minuterna ska du och din samtalspartner:

  1. Börja med att leta reda på en bläckpenna. Skriv sedan ett F på toppen av pekfingret på era vänstra händer. Det står för fakta och objektiva iakttagelser. På toppen av långfingret på samma hand skriver ni T. Det står för tankar, idéer, fantasier, associationer. På toppen av ringfingret skriver ni K. Det står för känslor. På lillfingrets topp skriver ni V, som står för vilja och önskningar. Nu ska ni berätta för varandra om konstverket ni valt ut och använda ett finger i taget. Var noga och hjälp varandra att hålla upp rätt finger under det att ni berättar.
  2. När båda är klara söker ni upp några andra så ni blir grupper om 4-6 personer och under tiden ni tar er till caféet samtalar ni kring modellen. Här väntar jag med kaffe, te och bullar. Och på en beskrivning av hur det gått (F, T, K, V).

 

Vitsen med denna fingerövning? Att bli tydlig förstås.

KategorierOkategoriserade

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *