Siw Malmkvist sjunger om slit och släng.

Slit och släng

Många är nog de som upplever en anda av slit och släng, inte minst i arbetslivet. In med något nytt och ut med det gamla. Sen ut med det som nyss var nytt och som kostat både tid, pengar och energi, och in med något annat. Gärna ut med de gamla medarbetarna också, om det går, och in med yngre och moderna människor. 

Nu har jag just lämnat in ett manus

Jag har skrivit klart ett manus till en bok om en organisationsförändring, berättad ur medarbetarperspektiv. Boken kommer ut på Studentlitteratur i höst.  Det är en annorlunda bok, för jag tror att vi som vill förmedla kunskap behöver förändra våra grepp om inte våra böcker ska bli slit-och-släng-varor. Idag kastas böcker på soptippen som aldrig förr, inte minst faktaböcker. Kunskap och teorier betraktas alltmer som färskvara. In med det nya och ut med det gamla. 

Ingen orkar läsa

Det är svårt att förmedla kunskap idag. Dels konkurrerar vi med andra som förmedlar annan kunskap och dels konkurrerar vi med andra som använder andra medel och tillvägagångssätt än traditionella fackböcker.

När jag sätter teoretiska böcker, och då menar jag inte såna som presenterar förenklade sanningar som att vi är olika färger eller från olika planeter, i händerna på personer som går mina utbildningar så orkar ingen läsa. Det gäller universitetsstudenter,  chefer som går ledarskapsutbildningar och medarbetare som vill förkovra sig. Orsaken beskrivs ofta som att boken är träig, texten jobbig, för teoretiskt eller så tillför den inte något nytt. När jag frågar personer som inte orkar läsa faktaböcker om de läser annat, då får jag ofta höra att de orkar läsa deckare och relationsberättelser. Även en och annan biografi och dokumentär brukar falla dessa svårombedda läsare i smaken.

Släng alla tankar om hur kunskapslitteratur ska se ut

Nu har jag istället för att beskriva och förklara vad som händer under en organisationsförändring, valt att skriva en berättelse i form av ett drama. Berättelsen handlar om en grupp arbetskamrater som är med om en omvälvande förändring på jobbet. Deras arbetsplats, som alltid varit en trevlig och bra arbetsplats, har fått en ny chef och denna nya chef drar igång en omorganisering.

Berättelsen bygger på verkligheten och tål att läsas och diskuteras inte bara en gång, utan många gånger, gärna med olika utgångspunkter och i olika syften. Den bygger på över två år av följeforskning, med pågående samtal, deltagande observationer och reflekterande intervjuer med de medarbetare boken handlar om. Chefen som genomdriver organisationsförändringen är förstås en central person på arbetsplatsen, men i denna bok är det medarbetarna som berättar.

Jag har avstått från alla förklaringar, ifrågasättanden och teoretiseringar. Istället har jag på allvar klivit in i författarrollen när jag skrivit denna bok, och där tagit mig an en urgammal berättartradition som handlar om att väva en saga av verkligheten. Syftet är att skapa en berättelse som även de svårmotiverade men kunskapstörstande läsarna ska orka läsa. I allt väsentligt är berättelsen sann. 

Lite mer nytänkande

När manuset till boken var färdigskrivet, historien var vävd och berättelsen färdig att berättas, tog jag nästa steg. Jag kontaktade fyra experter och bad dem läsa och skriva små kortfattade notiser i kanten utifrån sina respektive kunskapsfält. Vad tänker de när de läser? En av dem jag kontaktade är doktor i företagsekonomi, en är leg psykolog och arbetar med OBM (Organizational behavior management), en är doktor i sociologi och genusvetare och en är idrottspsykolog. Själv klev jag bort från rollen som författare och berättare och tog på mig min andra roll, den som doktor i arbets- och organisationspsykologi.

Den som läser boken kan se alla våra kommentarer, de har fått bli en del i boken. De korta notiserna eller inspelen handlar om allt ifrån förändringsledning till genusnormer, teamarbete och avund. Deras syfte är att hjälpa läsaren att höja blicken och visa att det inte bara är tillåtet utan också fruktbart att mötas över samma berättelse med olika ögon. 

Förhoppningsvis blir denna bok inte en slit-och-släng-bok, utan en bok att ha kvar och ständigt återkomma till. Jag hoppas få se den fiskas fram i alla möjliga sammanhang där vi vill prata om vad det innebär att vara medarbetare, ledare och människa.