Medarbetarutbildning i medarbetarskap

Vi måste se till att potatisen har groddar innan vi stoppar ner den i jorden, eller hur?

Till en utbildning för medarbetare vid en stor arbetsplats, där 200 medarbetare fått inbjudan, kom 25.  

Anledningen till att de andra inte kom var följande:

  1. Har inte möjlighet att prioritera detta pga arbetsbelastningen.
  2. Hade kunnat gå, men valde att prioritera annat.
  3. Hade tänkt gå, men glömde.
  4. Ville gå, men ingen av mina arbetskamrater skulle gå.
  5. Var sjuk, var hemma och vårdade sjukt ban.
  6. Min chef tyckte inte att jag skulle prioritera detta/gå på detta.
  7. Det låg utanför min arbetstid/mitt schema.
  8. Ogillar den här typen av sammankomster.
  9. Jag har ett funktionshinder som gör det svårt för mig att delta.
  10. Jag tror inte att denna dag var riktad till mig.
  11. Ointressant.

Notera att först på plats nr 11 kom ”Ointressant”. Det var enbart 1% som svarade att det var ointressant.

Min slutsats är att den arbetsgivare som vill satsa på t ex utbildningar för medarbetare måste se till att det finns reella förutsättningar för alla att delta. Ordet förutsättningar är så viktigt, att det kommer att vara ett av ledorden när jag nu i veckan ska möta en grupp chefer från samma företag.

Inför medarbetardagen hade man inte skapat förutsättningar för alla att delta. Punkt nr 9, gällande funktionshinder, är beklämmande. Men det är även punkt nr 6 och inte minst punkt nr 4.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *